Langkawi (throwback)

by 17:17 2 comments
Assalamualaikum..
apa habaq?
beik dak.?(loghat utagha skit)
okeh..
agak klise sikit tajuk..
balik2 tajuk sakit..
balik2 tajuk happy sana..
happy sini la..
tapi mang tengah sakit sekarang ni..
hu ! hu ! hu !

okeh lagi sekali..
haritu ada cakap mau throwback
masa di langkawi kan?
kisoh eh bermulo cenggini hah..

fly dari tawau petang..
jam 6..
kami pegi bertiga..
aku,ummi dan umai (adik bongsu ummi)
niat sebenar aku ngan umai ja yang pergi..
sebab aku mau settle motor aku d kedah tu..
aku bawa umai sebab dia rindu gila suda dengan bf dia and kiranya kami pun mau juga belajar travel berdua jak..
then ummi cakap mau ikut..
pastu ummi cakap,
"ummi sponsor tiket"

nah . .
kau adalah gila kalau kau tolak benda2 macamni. .
he he he
jadi aku kiranya mau bagi tips lah skali pada siapa2 yang mau travel ni kan . .
tapi dengan bajet murah :)
ok !
kami terbang dari tawau jam 6 . .
memandangkan sampai KL adalah malam juga . .
so kami terpaksa lah minta abang aku amik di airport,Kalau siang,aku direct jak bawa dorang trus p taiping tempat makcik aku . .
abang aku tinggal di putrajaya..kira dekat lah juga dari airport kan.
aku ada abang ??
well..itu abang aku yang abah pelihara dari kecil..
kalau ikutkan,
aku ada 2 orang abang dan sorang kakak..
tapi,
yang lain tu dah lupa diri..
bila dah habis study..dah kerja bagus..
dah tak pernah pulang rumah . .
kesian abah aku..
tanggung dorang dari kecil..
duit..tenaga..habis macamtu ja..
aku tak minta lebih la . .
aku harap,dorg tu dapat balasan yang setimpal dengan prbuatan dorang..
ok ! back to story..

esoknya,
aku suruh abang aku hantar aku di terminal putrajaya ja. .
kami pegi KL SENTRAL naik ERL ja..jimat dan laju
ERL ni kira macam train yang berkuasa tinggi yang akan singgah di

 KLIA2-KLIA-PUTRAJAYA-CYBERJAYA-SALAK TINGGI-BANDAR TASIK SELATAN-KL SENTRAL.

pastikan laluan korang betul , baru naik ok?

ini kadar tambang mengikut destinasi ya..

sampai ja di KL SENTRAL,kami cari makan dulu..
masa tu breakfast..
jadi tak banyak kedai buka..
kami pun pilih la makan di rasamas..


rasamas ni ala2 kenny rogers lah..
tapi murah sikit..
ayam dgn nasi dia memang sedap..
tapi,side dish dia semua hancur..
tawar !
aku selalu gak layan rasamas ni masa study d kedah dulu..
menu kat sana sedap..
ada set ikan lagi..

lepas makan ,
kami terus naik ke tingkat atas.
untuk book teksi bajet..
kalau kamu first time datang KL,
pastu tempat yang mau kamu pergi tu memang kena naik teksi,
p jak naik tingkat atas..
p tempat teksi bajet..
kalau amik teksi tepi jalan, erm..faham2 la..
kalau tak pun,buka handfon..cari apps 
MYTEKSI . .
senang . .dia bagitau sekali rate harga berapa..
blh amik kat mana2 je . .



masa tu,aku dari KL SENTRAL-PUDURAYA
RM10 ja . .
murah kan . . .
boleh ja naik LRT pegi PUDURAYA..
tapi tempat turun dia tu,..
scary gila !
tempat2 penagih dadah . .
hope pihak berkuasa ambillah tindakan segera..
ok sambung..
sampai pudu, beli tiket ke taiping..
harga tiket : RM21
bas : STARMART
bas ni selasa lah juga..sebab seat dia besar..
sesuai ngan aku yang size xxxxxxlll ni..
hehehe..
dari KL-TAIPING amik masa 4 jam ja..

sampai di TAIPING,..
kak cicik amik kami di terminal..
kak cicik ni adik ummi juga..
askar wanita d taiping..
suami dia plak ASP POLIS..
jadi memang gabungan yang mantop lah !
aku selalu pulang p taiping ni masa study d kedah dulu..
sebabnya best . .ada haziq . . and boleh chill2 la kejap dari duduk mengadap buku jak kan . .
jadi sampai rumah,
plan punya plan . . 
ummi mau p langkawi . .
ummi teringin betul mau p sana . .
memandangkan hari kami sampai d taiping adalah hari jumaat..
esoknya hari sabtu..hari sabtu cuti di kedah . .
ahad baru kerja semula . .
jadi awal2 pagi esoknya kami pun gerak lah pegi langkawiaq . .
bawa 2 kereta..
myvi dengan almera . .
uncle mirul (boyfriend umai)
bawa kereta myvi..
aku ngan umai naik myvi memandangkan kami mau amik dila lagi d KUIN,
jadi rohai (adik pkcik jain) ikut almera sama dorang ummi . .
sampai d terminal langkawi , 
kami park kereta d tempat yang di sediakan..
bayaran = RM20 1 malam.

OK ! TIPS :
- sebelum pegi langkawi atau mana2 pun,pastikan kau google semua tentang tempat tu.
- cari hotel murah.. boleh cari di BOOKING.COM atau AGODA.COM(memang murah)
- cari kereta sewa murah di MUDAH.COM

pastikan kau make sure benda begini dah settle,baru lah beli tiket pegi langkawi..hehe


ok.ini harga tiket . .
manatau kamu mau pergi kan. . 
sampai di langkawi ,
aku malas cerita suda . .
tengok gambar jak la yaaaaa..


ummi ngan kak cicik

ummi dan umai..


kondo tempat kami menginap

umai ngan uncle mirul


pantai chenang


dila.


rohai ngan dila











jadi pada pendapat aku . .
langkawi awesome gila !!
kami stay 1 malam ja kat sana . . 
esoknya ari ahad . . 
semua kedai di kedah akan beoperasi..
aku,umai,uncl mirul ngan dila pulang dulu pagi2 tu . .
sebab aku mau settle kan motor kat alor setar . . 
harus di ingatkan, ! 
kita kena stay kat langkawi selama 48 jam barulah barang2 yang kita beli tu akan bebas dari cukai.
kami ari tu tak sampai 24 jam . .
masa pulang tu,imegresen tahan . .
pakcik tu sudahlah tua . .
nampak betul dia mau main rasuah . . 
siap marah2 lagi . .
mau di jadikan cerita,kami dengan barang2 pun di tahan . .
kena bayar cukai dulu . .baru boleh lepas..
trus call pakcik jain . .
pakcik jain datang ja . .  trus pkcik kastam tu diam . .
sampai minta no.fon lagi . .senyum2 lagi muka mcm minta kena tampar . . 
sampai alor setar,
kami terus settle kan motor aku . . 
then jumpa kawan2 aku d kuin . . 
bagi aku . .
ini lah percutian yang tak di rancang,yg smpai sekarang msh boleh buat aku tersenyum . .
terima kasih langkawi. . 
kau memang swag :)

-susunsilangkata-






Farhana Amylea

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

2 comments:

  1. assalamualaikum sis :)

    sy dtg bziarah . .tapi maaf sy xdpt follow dulu, sbb line xbpe okey. inshaALLAH lpg nt sy dtg jenguk lg :)

    best cerita sis. n tq atas perkongsian percutian budget ^_^

    sis orang sabah tapi bahasa tak macam sabah. macam orang semenanjung je.btw, klu kt u. .sy suka kwn ngn org sabah. sbb dorg very2 sporting dan sy dgr longat sabah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam sis :) syukran sebab sudi ziarah blog saya yang tak seberapa ni . .saya org sabah . .dulu masa study d kedah,ramai orang ckp saya bkn org sabah . . hehe . .taktau la kenapa . . jemput lah datang sabah . . sabah best tau !:)

      Delete

Let's chit chat :)